Warning: Declaration of description_walker::start_el(&$output, $item, $depth, $args) should be compatible with Walker_Nav_Menu::start_el(&$output, $item, $depth = 0, $args = NULL, $id = 0) in /home/webtakis/public_html/coskunnehir.com.tr/wp-content/themes/fullscreen/inc/description-walker.php on line 43
ŞARKI SÖYLEME SANATI (Sahne öncesi dikkat edilmesi gereken noktalar) | Coşkun Nehir
https://www.coskunnehir.com.tr/wp-content/themes/fullscreen
Daha Fazla

Rightbox

Bir toplum karşısında herhangi bir konuşmaya çıkmadan önce nasıl bir hazırlık yapıldığını daha önceki yazılarımda belirtmiştim. Toplum karşısında herhangi bir enstrüman çalmak veya şarkı söylemek için de uzun bir hazırlık yapmak gereklidir.

Nedir bu uzun dönem denildiğinde eğer bir şarkıcıyı ele alırsak; karşımıza şu maddeler çıkar.

  • Daha önceki yazılarımda belirttiğim gibi bir ses-enstrüman eğitiminden geçmesi gereklidir.
  • Hangi tarzda müzik yapacağını
  • Bu tarz konusunda tıpkı ses eğitimi gibi kendini eğitmelidir. Müzik piyasasında tutunabilmesi için bu şarttır. Örneğin Türk Halk Müziği söyleyecek se bu konuda ders almalı halk müziğinin bütün özelliklerini bilmelidir.
  • Mutlaka nota bilgisi olmalıdır.
  • Ses tonuna göre ( Tenor, bariton,bas –Soprano,mezzosoprano,bas) ,(ince, orta kalınlıkta,kalın) repertuarını hazırlamalıdır.
  • Hazırladığı eserlerin solfejini (notaları sesleriyle ve isimleriyle okumak) yapmalı, daha sonra sözlerini bu notaların altına yerleştirmelidir.(Bono-Kıraat)
  • Konserinin süresini belirlemelidir.
  • Konserin süresine göre kaç tane eser söyleyeceğini belirlemelidir.
  • Söyleyeceği eserleri iyice çalışıp emin olduktan sonra; bu eserler daha önce  başkaları tarafından yorumlandıysa  onlar çeşitli yorumculardan dinlenmelidir. Yalnız eserler dinlenirken söyleyecek kişi erkekse  erkek ,kadınsa kadın yorumculardan dinlemesi daha yararlıdır. Şunu unutmamalıyız ki  her zaman taklitten (kopyacılıktan)  kaçınmalıyız. Gerçek sanatçı kendi yorumuyla öne çıkmalıdır.Eğer eseri ilk defa siz yorumlayacaksanız ilk yapacağınız iş  besteci yaşıyorsa onun isteklerini öğrenmektir.O eseri bestelerken nasıl bir ruh halinde olduğunu ve nasıl bir yorum istediğini size söyleyecektir.Besteci hayatta değilse eserin sözlerini ve müziğin notaları üzerinde bestecinin yazdığı nüans işaretlerine dikkat etmeli ; bu işaretler de yoksa müziğin gidişatına göre içinizden geldiği gibi yorum yapmak en doğrusudur.
  • Size eşlik edecek müzik aletleri gurubunu (orkestra,piyano,saz gurubu v.s.) belirleyip o gurupla eser rahat söyleninceye kadar prova (tekrar) yapılmalıdır.
  • Konser vereceğiniz salon önceden incelenmeli akustik durumuna bakılmalı, konser esnasında ses düzeni kullanılacaksa ses düzeninin kaliteli olmasına dikkat edilmelidir.Salonda genel prova niteliğinde en az üç prova yapılmalıdır.
  • Orkestranın ve sizin giyeceği kostümler önceden tespit edilmeli; konser arasında kostüm değiştirilecekse kostüm değiştirme yeri ,süresi ve hangi eserden sonra kostüm değiştirileceği önceden ayarlanmalıdır.
  • Konsere çıkmadan önce enstrümanına göre ya ses ısıtılmalı (şarkıcı için) ya da parmaklar (müzik aleti çalanlar için) bu ısıtmalar  çok zor olmayan  alıştırmalar şeklinde olmalıdır.
  • Bu işlemler gerçekleştikten sonra artık sahneye çıkmaya sıra geldi.Sahneye çıkarken önce size eşlik edecek gurup veya kişi sahneye çıkmalı; en son siz çıkmalısınız.
  • Daha önceki yazılarımda bahsettiğim gibi (Konuşma yapmaya çıkmadan önce dikkat edilecek noktalar) son derece rahat sahnenin önüne gelip seyirciyi selamlayınız.Bütün dinleyenlerinize bakışlarınızla hakim olunuz.
  • Size eşlik ederek gurupla göz temasına geçip karşılıklı olarak hazır olduğunuzu onaylayınız.
  • Birden fazla eser çalıyor veya söylüyorsanız; mutlaka finali hareketli parçalarla , meyanı yüksek notalarla biten parçalarla bitiriniz. Böyle bitirişler alkış oranınızı yükseltir.
  • Alkışlar bitmeden diğer parçaya geçmeyiniz.
  • Eğer bir klasik eser çalıyorsanız veya söylerseniz bölüm aralarında alkışlanmazsınız.(batı müziği) Eser bittikten sonra yoğun bir alkış sizi bekler.Sizi tekrar sahneye davet ederler. Yeni bir şeyler çalmanızı isterle Çalacağınız eser hem fazla uzun olmamalı hem de popüler olmalıdır.
  • Bu eserde bittikten sonra sahne arkasına (kulis) geçip tebrikleri kabul etmekse sizin en doğal hakkınızdır.

About COŞKUN NEHİR

19.12.1957 yılında doğdu. Müziğe küçük yaşlarda mandolin ve keman çalarak başladı. İlk-orta-lise yıllarında Ankara,Tekirdağ,Mersin,Samsun illerinde solo konserler ve oda orkestrası konserleri verdi. 1978-1979 öğrenim yıllarında Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Müzik Eğitimi bölümünü birincilikle bitirdi. Dünya gençlik orkestrasında kemanıyla Türkiye’yi temsil etme olanağı buldu. 1982-1983 öğrenim yılında Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi Devlet Konservatuarı Opera-Şan Bölümünü bitirdi.1983 yılından beri İstanbul Devlet Opera ve Balesi Müdürlüğünde Opera Sanatçısı olarak görev almaktadır. 1983-1991 ve 2010-2015 yıllarında Marmara Üniversitesi Müzik bölümünde bireysel söyleme ve Şan öğretmenliği yapmıştır. 2002 yılı başından 2003 yılı Şubat ayına kadar ve 2005-2007 yılları arası İstanbul Devlet Opera ve Balesinde protokol müdürlüğü görevinde bulunmuştur. Çocuk oyunlarında, solo ve koro rollerde görev almıştır.12 yıl aralıksız oynadığı Rossini’nin Külkedisi isimli çocuk ve gençlik oyunundaki prens rolüyle kırılması güç bir rekor elde etmiştir.4.Murat,Wistor’un Şen Kadınları,Kiss Me Kate,2.Mehmet Karanfil Köy,Batı Yakasının Hikayesi,Ali Baba ve Kırk Haramiler rol aldığı opera eserlerinden bazılarıdır. Fransa, Danimarka, Portekiz, Almanya gibi ülkelerde sesi ile Türkiye’yi temsil etmiştir. coskun-nehir-portfolioUzun zamandan beri anne karnında çocukların müziği duyabilmeleri ve ergenlik çağı bitimine kadar çocukların müzikle olan zihinsel gelişimlerini içeren uluslar arası çalışmaları yakından takip etmektedir. Bu konuyla ilgili olarak 4-6 Haziran 2003 tarihinde yapılan 2. Uluslar arası ana çocuk sağlığı kongresinde bir konuşma yapmış ve bu konuşma Milliyet Gazetesinin haber sayfasında yer almıştır.(6 Nisan 2003 Milliyet Pazar) Aynı konuşmayı daha geliştirilmiş olarak İstanbul Üniversitesi İstanbul Tıp Fakültesi mezuniyet sonrası eğitim programı kapsamında 12 Mayıs 2004 tarihinde sunmuştur. Ayrıca yetişkinlerde müzikle psikolojik tedavi, ses telleri bozuklukları ve tedavisi, mesleğinde sesini kullanan kişilerin daha verimli olması için özel çalışmaları vardır. Bu konu ile ilgili çalışmaları Milliyet Gazetesinin 4 Ekim 2003 tarihli Cumartesi ekinde haber yapılmıştır. 18 Mart 2010 Tarihinde Azerbaycan-Tunus-Almanya-Türkiye’nin ortaklaşa sahneye koyduğu ZİHNİ PAPAKÇI’nın yazdığı SARIKAMIŞ’tan ÇANAKKALE’ye isimli Pafil Tiyatro’da Türkiye adına rol almıştır. Nisan 2010 tarihinde Doğa Kolejleri tarafından başlatılan ve devam eden okullar arası çok sesli koro yarışmasının daimi jüri üyesidir. Haziran 2012 tarihinde bestesi Toroslu BELEN ‘e ait olan ‘Çanakkale Şehitleri’ne isimli eserin ilk seslendirilişini yapmıştır. Kayda alınan eserin geliri lösemili çocuklar yararına ve Van depreminde yıkılan öğretmen evlerinin inşasında kullanılacaktır. 24-05-2013 tarihinde sanata katkıları nedeniyle İSTANBUL VALİLİĞİ NİŞANTAŞI NURİ AKIN ANADOLU LİSESİNDEN takdir belgesi almıştır. Haziran 2014 tarihinden beri internet yayıncılığı yapan Bakırköy Gazete‘de(http://www.bakirkoygazete.com) sanat konularınıda içine alan köşe yazarlığı yapmıştır. Temmuz 2015 tarihinden itibaren Seç Medya ve İletişim Hizmetlerine ait Seç Haber (www.sechaber.com.tr)‘de köşe yazarlığı yapmaktadır.